Ads

Followers

Daisypath Anniversary tickers

My Precious

Lilypie Fourth Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

Mohon Anak Dalam Kandungan Sihat & Selamat

Ya Allah..
Lindungilah zuriatku selama dia berada di dalam kandunganku dan berikanlah dia sihat..

Engkaulah yang Maha Menyembuh dan tiada sembuh melainkan penyembuhanMu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit.



Ya Allah..
Jadikan ia dengan rupa paras yang cantik dan baik serta tetapkan hatinya dalam iman kepadaMu dan utusanMu.



Ya Allah..
Lahirkan ia daripada perutku dengan senang dan selamat. Berikan ia kesihatan yang baik, kepandaian dan kesempurnaan akal fikiran serta berilmu dan beramal.



Ya Allah..
Lanjutkan usianya, sihatkan tubuh badannya, baikkan tingkah lakunya, lancarkan pertuturannya, merdukan suaranya untuk membaca al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad dan segala pujian untuk Tuhan sekalian alam.
Amin.

*A Men for him*

1 tahun 3 bulan = 15 bulan :) Hasif sangat coooooooooool lagi. Hasif kuatkan semangat ye. Hasif anak ma ambil semangat ma tau. Ma tau Hasif boleh!


<3


Hari Sabtu lepas, sebelum balik ke Temerloh, kami singgah ke KLCC. Layan babah, layan Hasif. Sudah puas berjalan dan sudah dapat apa yang dihajati, sebelum bergerak ke kereta babah mengidam ini. Jadi kami pilih Caramel Crisp, Caramel Crisp + almond & Cheese Corn.




Gambar dari sini.



3 hari lagi.




DOA ISTERI SOLEHAH

Ya Allah,
Kau ampunilah dosa ku yang telah ku perbuat
Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas
Kau berikanlah aku kekuatan mental
Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan
Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista
Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaran Mu
Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan..

Ya Allah,
Sekiranya suamiku ini adalah pilihan Mu di Arash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suamiku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititian Mu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di Dunia Mu
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya..

Tetapi ya Allah…Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang
Kau tunjukkanlah aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu
Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu
Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya
Sekiranya suamiku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan
Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya
Sekiranya suamiku menyintai kesesatan
Kau pandulah aku untuk menarik dirinya keluar dari terus terlena..

Ya Allah,
Kau yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untukku
Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan keterlanjuranku
Sekiranya aku tersilap berbuat keputusan
Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai
Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai isteri
Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu
Sekiranya aku engkar dan derhaka..

Berikanlah aku petunjuk kearah rahmat Mu
Ya Allah,
Sesungguhnya aku lemah tanpa petunjuk Mu
Aku buta tanpa bimbingan Mu
Aku cacat tanpa hidayah Mu
Aku hina tanpa Rahmat Mu..

Ya Allah,
Kuatkan hati dan semangatku
Tabahkan aku menghadapi segala cubaan Mu
Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami
Bukakanlah hatiku untuk menghayati agama Mu
Bimbinglah aku menjadi isteri Solehah
Hanya pada Mu..

Ya Allah,
Ku pohon segala harapan
Kerana aku pasrah dengan dugaan Mu
Kerana aku sedar hinanya aku
Kerana aku insan lemah yang kerap keliru
Kerana aku leka dengan keindahan dunia Mu
Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaran Mu
Kerana pendek akal ku mengharungi ujian Mu

Ya Allah Tuhanku,
Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati
Isteri yang dikasihi
Isteri yang solehah
Isteri yang sentiasa dihati
Amin, Ya Rabbi Allamin..


Mudah-mudahan..

*1433 H*


Salam Maal Hijrah

1 Muharram 1433 H


PERSEFAHAMAN ASAS PERPADUAN UMMAH



Apa yang penting? Persefahaman.





*pengorbanan*



SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA
1432 H



Hidup memerlukan pengorbanan.







*6 hari = Temerloh*


Sudah 2 hari berehat di rumah sendiri rumah mak abah di Temerloh. Bercuti sampai Ahad. Heaven! ..haha! Ye la balik je sini Hasif memang bawah jagaan mak. Teruk kan? ..haha! Takpela bukan selalu kan dapat berehat dan bersenang-lenang macam ni. Hasif pun sampai merajuk dengan ma dia, langsung tak nak. Nak berkepit dengan wan je. Ok fine! ..haha! Bagi peluang ma nak online. Ma dah lama sangat tak update blog. Haha! Babah pliss jangan jeling2 okay!


2 November ni Hasif sudah 1 tahun 2 bulan. Progress? Hasif sangat coooool. Berjalan sendiri? Belum. Hasif lebih ringan mulut berbanding pergerakan. Bangun tidur je terus tanya, "ba-bah ne..bab-bahh.." Bila mandi je.."ma-ma-ma-ma je-jukk dahh-dahh" Tengok Spongebob tangkap obor-obor, Hasif pun akan sebut "obo-bo-" Bila dia kacau kita baca paper, dia pun "aj-je-je" sambil tunjuk gigi bawah 2 batang tu.. Bila tumpahkan air, dia pun geleng2kan kepala sambil "ttakk-" Hasif lebih suka tengok talk show dan cerita2 kemasyarakatan berbanding kartun. Spongebob je yang dia layan. Tapi kalau iklan Lisa Surihani, amboii tak berkelip mata tengok. Pantang nampak iklan perempuan cantik. Kalau pergi mall pun pantang nampak perempuan cantik, dia punya toleh haaaa.. Gigi? 6 batang. Walaupun Hasif ni nampak cool, tapi dalam diam, dalam kita tak sedar tu rupanya ada 'pekerjaan' yang dia buat. Hasif sekarang agak manja. Bila tertinggi suara cket, bergenang air mata terus menangis kemudian merajuk dengan kita. Kalau dulu, bila kita buat2 marah dia akan gelak bukan main, tapi sekarang pantang ter'hepppp!' cket terus menangis seolah2 kita dah tak sayang dia. Ma saaaaaaayang Hasif tau. Hasif penyejuk jiwa ma. Bila tengok Hasif tidur, perasaan tu lagi kuat. Kadang2 ma rasa ma bukan emak yang baik, tapi ma tetap akan cuba dan terus mencuba :)



Thank you for loving me..xoxo~





*5 hari tanpa bintang*


Ok hari ini sudah mau balik KL. Hari Khamis lepas tak sabar2 nak balik rumah mak (Temerloh) sebab nak jumpa buah hati Hasif Fahimi. Terpaksa tinggalkan Hasif dengan mak Ahad minggu lepas sebab sy kena jadi pengiring ketua pengawas UPSR. Kena keluar rumah seawal5.45 pagi. Jadi tak sampai hati nak angkut Hasif seawal tu untuk hantar rumah mak mertua (KL). Lagipun bimbang sy tak sempat nak sampai on time ke bilik kebal kalau dengan Hasif.


Ahad Isnin Selasa Rabu dan Khamis rindunyeeeeeeeeee dengan Hasif. Walaupun kadang2 ma selalu berkelahi dengan Hasif sebab Hasif takmo tidur, ma plak penat..ma rindu mulut Hasif yang bising tu..kuat membebel dan suka buat suara nyaring. 5 hari Hasif tinggal dengan tok dan wan, Hasif dah pandai panggil 'Kooo' merujuk kepada Piko kucing kesayangan tok. Suara garau je panggil 'Kooo'. Hasif akan panggil 'Kooo' bila dia dengar tok panggil Piko. Kemudian, bila cakap Hasif pandai..dia akan tersengih menampakkan gigi 3 batang sambil tepuk tangan. Hasif panggil tok 'babah' panggil wan 'maa'.


Tercipta Untukku :)



*pertama kali*

Petang Jumaat (26 Ogos) masa sy mahu mandikan Hasif, sy perasan ada kesan merah2 di leher dan ketiak Hasif. Sy fikir agaknya mungkin sebab Hasif berpeluh, sebab tu merah2. Mungkin Hasif gatal sebab berpeluh. Sy pun mandikan Hasif macam biasa dan bedakkan dia macam biasa. Kemudian kesan merah2 tu naik ke muka. Pada awalnya nampak macam kesan digigit nyamuk.


Kemudian kesan tu jadi semakin besar sehingga merebak ke seluruh badan Hasif.



Malam tu juga kami ke klinik. Doktor cakap mungkin Hasif alahan makanan. Puas sy fikir apa yang Hasif makan sampai jadi macam tu. Sy pun dah buntu. Doktor bagi ubat makan dan ubat sapu. Di samping tu sy juga letak ais pada tempat2 yang merah tu supaya Hasif tak terasa sangat gatal. Terpaksa pakaikan Hasif sarung tangan supaya Hasif tak menggaru. Hari Sabtu masih tiada perubahan begitu juga hari Ahad. Akhirnya kami buat keputusan berjumpa pakar. Doktor tu cakap Hasif mungkin ada meniarap atau bermain di mana2 tempat yang ada hama. Dia cakap jangan risau. Mandikan Hasif dengan Dettol dan jangan pakaikan Hasif baju selagi kesan merah tu belum hilang. Doktor tu hanya bagi ubat sapu untuk disapu seluruh badan Hasif. Alhamdulillah, hari Isnin kesan merah itu mulai hilang. Lega rasanya sebab hari Selasa tu Hasif dapat berhari raya dengan gembira :)


Merdeka!




*1-year-old*


2 September 2011 

Hasif Fahimi 1 tahun :)


 Selamat Hari Raya!

*rumah kami*



Gambar hiasan



Rumah kami rumah kecil. Sudah hampir 2 tahun sy dan suami tinggal di sini. Walaupun kecil, agak selesa juga. Lagipun senang bagi sy untuk mengemas setiap sudut dan inci rumah. Senang juga untuk memantau pergerakan Hasif sementara sy membuat kerja2 lain. Senang juga untuk meninggalkan Hasif sementara sy mahu mandi dan bersiap ke sekolah. Buat sementara waktu ini, kami bertiga akan tinggal di sini walaupun hanya ada 2 bilik dan dengan kadar sewa RM450. Lagipun rumah kami dekat dengan kemudahan. TESCO, Carrefour, LRT, hospital, jalan tengah untuk ke pusat bandar (Sogo, Bukit Bintang, Times Square), nak ke sekolah pun jalan tak jam sangat, dekat dengan pasar malam, bazaar ramadan, dan yang paling penting senang untuk family sy dari Temerloh datang. Setakat ini kami belum pernah mengalami gangguan bekalan elektrik dan air :) Oh ya, nak hantar Hasif rumah tok (mak mertua) pun dekat. Jalan kaki pun boleh. Bila sy pergi sekolah, Hasif tinggal dengan tok, pak lang dan pak busu.


Walau pun begitu, kami sekeluarga tetap menyimpan hasrat untuk memiliki rumah sendiri. Rumah yang mampu kami miliki dengan kadar pendapatan kami. Tidak kisahlah rumah tinggi ke rendah ke asalkan rumah itu selesa untuk membesarkan keluarga. InsyaAllah.. :)







Rumahku syurgaku :)


















*11 bulan*





Sejak internet takde ni, memang tak boleh nak buat apa :( Tergerak nak cari broadband baru tapi apakan daya..sekarang pun guna pusat akses kat sekolah..tapi tak bole lama2 sebab banyak kerja..cuma nak kongsi, Hasif sudah 11 bulan :) tapi masih belum mahu berusaha untuk berdiri dan berjalan..Hasif..Hasif..tahun ni insyaallah Hasif akan menyambut ulangtahun pertama di Johor, kampung babah..cepat2 la pandai berjalan wahai Hasif ma :)



Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak <3
















*10 months*

Sekejap lagi dah nak balik KL. Tunggu suasana reda dulu. Jadi, terpaksa tinggalkan belog lagi. Sayangkan belog tinggal-tinggalkan. Semalam pun balik dalam keadaan tergesa-gesa lepas abah call bagi tau ayah tam dah meninggal. Terkejut! Terus call suami ajak balik Temerloh. Sampai Temerloh, jenazah sudah selamat dikebumikan. Alhamdulillah segalanya sudah selesai.


Oh ya, 2hb yang lalu Hasif Fahimi genap 10 bulan :) Gigi baru ada 2 batang di bawah. Kepandaian : menarik! Haha..lambat kan? :p



Sebelum sy menerima berita kematian ni, sy pernah bermimpi 3 batang gigi bawah sy tercabut.




*kuasa Sang Pencipta*

Ya! Ya! Ya! Memang sudah agak lama sy tidak mengemaskini belog! Banyak nak dikongsikan namun apakan daya. Sy sudah terputus hubungan dengan dunia jalur lebar.


Pertama sekali, sy ingin mengucapkan takziah buat emak saudara sy sekeluarga (mak tam) atas pemergian suami tercinta (ayah tam). Pemergian yang cukup memberi tamparan buat kami sekelip mata. Dugaan demi dugaan datang bertali. 2 minggu lepas (25 Jun), sepupu sy (Muhammad Firdaus) yang hilang di Sungai Pahang telah ditemui selepas hampir 17 hari dihanyut arus. Polis telah menjumpai keretanya bersama selipar di tepi sungai pada 9 Jun. Emak saudara sy (mok teh kakak kepada mak tam) hanya mampu berserah dan redha dengan pemergian satu-satunya anak lelaki beliau. Sebelum kejadian menimpa arwah Muhammad, emak dan kakaknya telah ditimpa kecelakaan jalan raya gara-gara cuba mengelak sebuah kereta yang memasuki laluan mereka. Kereta yang dipandu kakak sepupu sy terbabas. Kereta yang cuba dielak itu terus memecut laju tanpa memikirkan 'kesan' yang diberikan. Dan kini, pemergian ayah tam juga memberi kesan buat kami kerana semuanya berlaku dalam tempoh yang singkat.


Takziah sekali lagi buat keluarga mok teh dan mak tam. Semoga roh Muhammad dan ayah tam ditempatkan dikalangan mereka yang beriman dan beramal soleh. Tidak dilupakan juga buat arwah ayah mertua sy yang sudah hampir satu tahun meninggalkan kami, semoga rohnya aman dan tenteram di sana. Al-Fatihah.







Tinggal kenangan, gambar keluarga ayah tam.



Muhammad Firdaus b. Hamzah dan anak buah kesayangan.






Buat Along (Nurul Asma, anak sulung ayah tam) takziah atas pemergian emak mertua lebih kurang seminggu yang lalu dan kini ayahanda tercinta pula pergi buat selama-lamanya. Namun, ingatlah ada hikmah yang Allah mahu berikan. Allah telah menganugerahkan 'sesuatu' yang tidak ternilai buat Along dan suami (Izwan). Tahniah atas anugerah terindah itu :)







Nurul Asma & suami :)






Jaga diri baik-baik ye~ Tahniah juga buat Joen yang bakal menerima 'orang baru' tidak lama lagi :) Semoga dengan bakal kehadiran orang-orang baru ini akan mendamaikan hati mok teh dan mak tam. Cucu kelima buat mok teh, dan cucu ketiga buat mak tam :)






*selsema & batuk*







Sudah 5 hari Hasif selsema dan batuk. Memang penyakit kebiasaan bagi bayi atau kanak-kanak yang sedang membesar. Lagipun penyakit sebegini memang senang untuk berjangkit. Lepas tidurkan Hasif tadi, sy pun saje google2 tentang 'bayi & selsema'. Sy jumpa panduan dari Nurul.



Jika anak demam, pastikan anak itu dimandikan 3 kali sehari supaya panasnya keluar.




Bila selsema, tetap mandikan 3 kali sehari supaya bila selepas mandi, lendir itu akan mudah keluar. Namun sayangnya ramai ibu2 hari ini ingat jika selsema anak sejuk maka jangan mandikan. Apabila ini berlaku, anak mudah berkahak sehingga sesak nafas. Praktikkan setiap kali anak selsema.



Batuk, tetap mandikan 3 kali supaya panasnya keluar dan bila tidur malam, sapukan minyak telon atau minyak burung unta dibelakang badan anak dalam jam antara 1-3 pagi, insyaALLAH kahaknya cepat beransur baik. Jika minyak terlalu panas, campurkan sedikit dengan minyak kelapa atau minyak zaitun sebelum di urut pada badan anak.




Waktu mandi yang sesuai untuk anak ialah jam 8 pagi, selepas zohor dan sebelum jam 7 malam. Jika terpaksa mandikan selepas jam 7 malam, mandikan dengan air suam dan sapukan minyak panas selepas mandi supaya chest tidak mudah sejuk dan diserang selsema.




Biasakan selepas mandi, sapukan minyak panas pada ubun2 anak, belakang telinga, tapak tanga, dada dan belakang dada serta betis dan tapak kaki. Ini membantu melancarkan peredaran darah anak juga secara tidak langsung.





Sumber : Nurul - Kalau orang dulu, demam, batuk dan selsema tak bagi mandi....jadi panas tu akan terperap dalam badan dan lama-kelamaan boleh menyumbang kepada keadaan yang lebih teruk. Zaman dah berubah, bidan pun belajar sains dan teknologi :) Doktor turut pesan, jika anak demam pasangkan aircond di rumah jika ada supaya suhu sejuk dan rumah tidak berkuap.





Teringin bawa Hasif pergi bercuti ke Sabah.


















*filem bebas rokok?*




Sebelum kawen, sy tidak meletakkan kriteria bakal suami sy mestilah tidak merokok sebab abah pun seorang perokok. Tetapi sekarang, alhamdulillah sejak sudah bercucu abah pun sudah berhenti merokok. Suami sy seorang perokok. Memang merokok itu tidak baik (tak payah nak ulas panjang2 kan?)..setakat ini sy tidak kisah sebab dia tidak merokok di hadapan sy dan Hasif. Bila di rumah pun dia akan merokok di dapur atau di bilik air. Dahulu, bagi sy lelaki yang merokok itu melambangkan dirinya seorang 'lelaki'. Hendak merokok biarlah dengan cara dan gaya yang betul. Bukan cara atau gaya budak sekolah atau gaya mat rempit atau samseng jalanan. Merokok ikut dan sahaja. Bagi isteri2 yang suaminya tidak merokok tentu sukar untuk memahami situasi sebegini kan? Bagi sy pula, sy sudah terbiasa. Biarlah dia berhenti dengan kerelaan dan atas kesedaran dirinya sendiri :)



Isu sensitif bagi si perokok.